Planering - Luft, vatten, mark
Under perioden:v.2-v.6
I Undervisningen:
I undervisningen ska vi jobba med en del teoretiska frågor.
Jag kommer även att ha genomgånger på vissa viktiga områden.
Det teoretiska innehållet finns i kemiboken på s.44-99.
Utifrån det centrala innehållet ska ni kunna svara på detta:
Luften
- Vad innehåller luften?
- Ge exempel på ämnen i luften som påverkar miljö och hälsa. Hur påverkar de hälsan och miljön?
- Luftföroreningar sprider sig i luften. Ge exempel på lokala, regionala och globala problem.
- Förklara vad växthuseffekten är. Det finns både positiva och negativa saker med växthuseffekten, förklara!
- Vilka problem kan uppstå på grund av människans trafik (bilar, flyg etc)?
- Ge exempel på åtgärder vi kan göra för att minska mängden luftföroreningar.
Vatten
- Vattnet på jorden innehåller inte bara H2O. Många ämnen finns lösta i vatten. Ge några exempel!
- Vilken regel gäller för lösningsmedel? Ge ett exempel och förklara.
- Förklara skillnaden mellan polära och opolära molekyler.
- Förklara begreppet pH-värde.
- Ge några exempel på hur man kan mäta surhetsgraden.
- Mark och vatten kan bli försurade. Ge några exempel på hur det kan gå till och vilka följder det kan få i naturen.
- Hur kan vi göra för att minska försurningen?
- Allt liv är beroende av vatten. Förklara hur vi kan rena dricksvatten och avloppsvatten.
- Ge några exempel på salter och förklara hur de bildas.
Marken
- Mark kan, precis som vatten, bli försurad. Ge några exempel på hur detta kan gå till.
- Hur påverkas marken av ett lågt pH-värde?
- En jord som är bördig måste ge växterna det de behöver, närsalter, vatten och luft (syre). Ge exempel på några närsalter som är viktiga för växterna!
- Förklara hur det går till när närsalterna kommer ut i marken!
- Förklara vad övergödning är och vilka problem det kan ge.
- Beskriv kvävets kretslopp.
- Förklara vad tungmetaller är och varför de är ett problem.
- Hur kommer tungmetallerna ut i naturen?
Ni ska vid undersökningen kunna:
- planera och genomföra en undersökning
- använda utrustning på ett säkert sätt
- jämföra resultatet med frågeställningen, och dra slutsatser utifrån kemiska modeller och teorier
- resonera om resultatet är rimligt
- ge förslag på hur man kan förbättra undersökningen
- presentera undersökningen i en labbrapport
- delta i en diskussion där ni använder fakta och tar ställning
- motivera era ställningstaganden
- ställa frågor och bemöta åsikter så att diskussionen går framåt
- resonera kring hur mä'nniskans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visa på åtgärder för hållbara utveckling
- beskriva och föra resonemang om kemiska processer
- ge exempel på kemiska kretslopp (kvävets kretslopp)
- resonera kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visa på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling
Laboration: planering, genomförande och dokumentation.
Gruppdiskussion.
Skriftlig inlämning av de fem frågor som är markerade med gult.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar