Laboration - Sura sjöar
Under perioden: v.15-16
I Undervisningen:
Vecka 15:
Ni ska planera laborationen och börja på en laborationsrapport.
Skriv frågeställning, hypotes, material och metod.
Vecka 16:
Genomförande av laboration.
Skriva klart laborationsrapporten. Resultat och slutsats.
Inlämning av laborationsrapport senast fredag.
Konkreta mål:
Ni ska vid undersökningen kunna:
Ni ska göra en labb där ni undersöker surhetsgraden i vattnet från tre olika sjöar som kallas Sjö A, Sjö B och Sjö C.
Frågeställning:
Vilken av sjöarna är mest försurad?
Material ni får använda er av:
Kemikalier:
- BTB
- basisk lösning (NaOH)
- vattenprover från tre sjöar (10 ml från varje sjö)
Laboratorieutrustning:
- glasstav
- bägare
- mätglas
- pipett
- skyddsglasögon
- förkläde
I Undervisningen:
Vecka 15:
Ni ska planera laborationen och börja på en laborationsrapport.
Skriv frågeställning, hypotes, material och metod.
Vecka 16:
Genomförande av laboration.
Skriva klart laborationsrapporten. Resultat och slutsats.
Inlämning av laborationsrapport senast fredag.
Konkreta mål:
Ni ska vid undersökningen kunna:
- planera och genomföra en undersökning
- använda utrustning på ett säkert sätt
- jämföra resultatet med frågeställningen, och dra slutsatser utifrån kemiska modeller och teorier
- resonera om resultatet är rimligt
- ge förslag på hur man kan förbättra undersökningen
- presentera undersökningen i en labbrapport
Ni ska göra en labb där ni undersöker surhetsgraden i vattnet från tre olika sjöar som kallas Sjö A, Sjö B och Sjö C.
Frågeställning:
Vilken av sjöarna är mest försurad?
Material ni får använda er av:
Kemikalier:
- BTB
- basisk lösning (NaOH)
- vattenprover från tre sjöar (10 ml från varje sjö)
Laboratorieutrustning:
- glasstav
- bägare
- mätglas
- pipett
- skyddsglasögon
- förkläde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar